DELTAGARINFORMATION STOCKHOLM 21 MAJ
NUMMERLAPPSUTDELNING
Nummerlappen
Du som anmäler dig innan X april får din nummerlapp utskickad till den adress du angav vid anmälan.
Om du anmäler dig X april eller senare så hämtar du ut din nummerlapp den 21 maj i nummerlappstältet på evenemangsområdet från kl 16.00. Ca 2 veckor innan evenemanget kommer du få ett startbevis utskickat på den email du anmälde dig med, som du behöver visa upp när du hämtar din nummerlapp. Det räcker att du kan visa startbeviset i din telefon . Kom i god tid då du kan behöva stå i kö vid nummerlappsutdelningen.
Picknickbevis
OBS! Om du anmält dig tidigt, se till att ditt lag är komplett med 5 personer senast 1 månad innan evenemanget.
HITTA HIT
Evenemangsområdet
Ligger på Frescatiängen, mellan Stockholms Universitet och Stora Skuggan på Norra Djurgården.
Cykelparkering
För er som tar cykeln finns det två cykelparkeringar på evenemangsområdet, se karta.
Resa kommunalt
Enklaste sättet att ta sig till evenemangsområdet är att åka kommunalt till Universitetet.
Tunnelbana: Via tunnelbanans röda linje 14, där SL sätter in extratåg till Universitetet. Reseplanering SL
Buss: Buss 50, 540, och 670 går alla till Universitetet. Reseplanering SL
Pendeltåg: Pendeltåg 27, 28 och 29 från Stockholm Östra Station stannar vid Universitetet.
Parkering
Det finns ingen parkering på Vårruset i år. För dig som måste ta bilen finns det betalparkering vid Universitetet och Bergiusvägen. Det är inte tillåtet att parkera på gräsytor utanför parkeringsplatserna.
Tack på förhand för att du färdas så miljövänligt som möjligt!
Sponsorby
Besök gärna Vårrusets sponsorby innan loppet, evenemangsområdet öppnar kl.16
Här träffar du våra sponsorer och partners för att ta del av roliga aktiviteter och erbjudanden.

SERVICE
Omklädnad
Vi rekommenderar att du kommer ombytt till Vårruset. För de som vill byta om/duscha så erbjuder vi omklädningsrum på Frescati Sports Center (Svante Arrhenius väg 4) till en självkostnad av 40 kr.
Kläder och värdesaker
Du kan lämna dina överdragskläder/din väska i Klädinlämningen och sedan hämta dem efter målgång. Tag med en påse att förvara överdragskläderna i. På plats fästs en klisteretikett på din väska/påse, och du får ett inlämningskvitto med samma nummer. Efter loppet återfås inlämnade värdesaker mot uppvisande av kvittot. Det finns ingen separat värdeinlämning utan allt lämnas in i klädinlämningen, medtag väska eller påse att lägga ev. värdesaker i.
Toaletter
Finns på evenemangsområdet i anslutning till målet.
Hitta din vänner
När det blir mycket folk på ett ställe kan det vara svårt att hitta sina kompisar, det är bra om ni redan innan loppet bestämmer en plats där ni kan träffas efter loppet.
Café och servering
På evenemangsområdet kommer det att finns servering med möjlighet att handla dryck, kaffe, snacks, och varm mat.
Information
På evenemangsdagen kan du få information i vårt infotält som du hittar vid entrén på evenemangsområdet. Fråga gärna våra Informatörer med rosa INFO-västar som finns på området. Ifall du har glömt mensskydd så kan du hämta det i infotältet.
INFÖR START
Nummerlappen
Nummerlappen ska bäras väl synligt på bröstet. OBS! Medtag egna säkerhetsnålar.
Vid anmälan har du anmält dig till att delta i Tidtagning- eller Fun Run klassen.
• Tidtagning 5 km: Distansen för tidtagning är endast 5 km. Här får du din löptid registrerad, d.v.s tiden från passering av startlinjen till passering av mållinjen. Tidtagningen sker med hjälp av ett datachip som är fäst högst upp på en flik av nummerlappen. Riv ej bort denna flik. Resultaten i Tidtagningsklassen publiceras på varruset.se samma kväll.
• Fun Run 5 km och 2,5 km: Fun Run är utan tidtagning och här väljer du själv på plats 2,5 km eller 5 km. Alla deltagare i Deltagare i Fun Run klassen räknar själva ut sin sluttid, i målet kommer det att finns en stor digital klocka.
Uppvärmning
Instruktörer från STC står för uppvärmningen och börjar ca 20 min innan första start.
Vi börjar redan lite tidigare att peppa inför starten med bra musik så se till att du är där i god tid!
Starten
Sker på Norra Fiskartorpsvägen, första start kl. 18.30.
Vårruset har 8 startgrupper som startar med 5 min mellanrum. Ingångarna till de olika startfållorna markeras med skyltar.
2,5 km startar i en separat grupp med rosa skyltning. Vänligen följ funktionärernas anvisningar.
Starttider:
18.30 Start Tidtagning
18.35 Start Tidtagning 2
18.40 Springa
18.45 Springa
18.55 Jogga
19.00 Jogga
19.05 Promenad/ Barnvagnar
19.10 Start 2,5 km
Anledningen till att det finns olika startgrupper är för att alla deltagare ska få en så bra upplevelse av banan som möjligt. Försök att vara ärlig i ditt val av startgrupp. Om du är osäker vilken grupp du tillhör är det bättre att du ställer dig i en grupp med färre deltagare.
Rullstol
Om du deltar i rullstol, vänligen välj sista startgruppen.
Barnvagnar
Kommer du att ta dig runt med barnvagn, starta i Barnvagnsstartgruppen som är den sista startgruppen. Håll utkik efter ”Barnvagnsskylten”.
Det är inte tillåtet att springa/promenera loppet med hund.
BANAN
Vårrusetbanan mäter knappt 5 km och underlaget är asfalt, gräs och grus.
På vår drygt 2,5 km långa bana är underlaget främst asfalt samt lite gräs och grus. Det finns kilometerskyltar samt vägvisningsmarkeringar hur banan går. Vi har många härliga funktionärer längs banan som visar vägen och hejar på. Det bjuds på musik, underhållning samt två vätskestationer med vatten ute på banan.
OBS! De som vill ta det lite lugnare ber vi hålla till höger på banan så att de som har mer bråttom kan springa om till vänster i en omkörningsfil

MÅLGÅNG & PICKNICK
Målgång
Väl i mål så belönas du med medalj, målpåse och dryck! För att undvika köer vid målgången vädjar vi till alla som tagit sig i mål att fortsätta framåt, ut ur målfållan.
Prisutdelning
För er som kommit etta, tvåa och trea i tidtagningsklassen 5 km är det prisutdelning på scenen ca kl 19.15
Quiz
Alla deltagare som är på plats kan också vara med i Vårrusets Quiz med chans att vinna fina priser. Du hittar tävlingsformuläret i Vårruset-häftet som delas ut tillsammans med nummerlappen. Tänk på att ta med egen penna!
Picknick
Samtliga lag om 5 personer erhåller en picknickpåse, vilken hämtas ut i picknicktältet på evenemangsområdet.
Lagledaren har fått ett picknickbevis tillsammans med nummerlappen, denna ska visas upp och kryssas av för att erhålla en picknick. OBS: Picknicken kan endast hämtas upp med picknickbeviset.
Vårrusets Initiativ
Med Vårruset-initiativet vill vi bidra till att ytterligare stärka kvinnors fysiska och psykiska hälsa. Därför skänker vi årligen en halv miljon kronor till en organisation eller ett projekt som jobbar mot samma mål. I år samarbetar vi med Tjejzonen, Sveriges största stödorganisation för tjejer. Genom att delta i Vårruset är du automatiskt med och bidrar. Du som har valt att donera extra pengar till Tjejzonen i din anmälan kommer att få en gul bakgrund på din nummerlapp. Det går också att visa sitt stöd genom att delta i Tjejzonens aktiviteter, eller swisha ett bidrag direkt på plats, i deras tält på evenemangsområdet. Tack för att du är med och gör skillnad!
Läs mer här
TÄNK PÅ!
Vi är många som deltar i Vårruset, vilket är fantastiskt roligt! För att alla ska få en härlig upplevelse utan trängsel vid starten eller längs banan är det viktigt att vi visar hänsyn.
De som vill hålla ett högre tempo behöver kunna ta sig fram smidigt, så vi ber alla att följa Vårrusets enkla regler:
• Håll till höger om du går så att snabbare löpare enkelt kan passera.
• Spring om till vänster, gå till höger! Om du deltar med vänner, undvik att gå eller springa i bredd så att alla kan ta sig fram.
• Hundar är inte tillåtna under loppet.
• Ta med regnkläder om det ser ut att bli dåligt väder. Av säkerhetsskäl är paraplyer inte tillåtna.
• Barnvagnar och gångstavar? Då startar du i sista startgruppen.
Vi ser fram emot en härlig upplevelse tillsammans – varmt välkommen till Vårruset 2025!