DELTAGARINFORMATION JÖNKÖPING 14 MAJ
Nummerlappsutdelning
Nummerlappen
• Du som är anmäld hämtar din nummerlapp fredag den 9/5 kl. 10-20 och söndag 11/5 kl. 11-17 på Intersport Jönköping A6,
Intersport bjuder på extra fina erbjudande för dig som hämtar din nummerlapp i deras butik.
• Du kommer att få ett startbevis utskickat på den email du anmälde dig med. Startbeviset skickas ut ca 2 veckor innan evenemanget.
Du behöver visa upp startbeviset när du hämtar din nummerlapp, det räcker att du kan visa startbeviset i din telefon.
• Har du anmält ett lag så får alla 5 deltagarna sina startbevis till sin egen mail. Om du vill hämta andras nummerlappar så behöver du kunna visa deras startbevis på telefonen eller printade.
• För att undvika köer och förseningar till start ber vi dig hämta din nummerlapp redan innan evenemangsdagen. Om inte möjligt, så öppnar nummerlappsutdelningen på evenemangsområdet
onsdag den 14/5 kl. 16.00 men förbered dig på att kan behöva stå i kö.
Picknickbevis
I samband med nummerlappsutdelningen delas picknickbeviset ut till den som står anmäld som lagledare. Detta bevis behövs på evenemangsdagen för att hämta ut er picknick. Kontakta din lokala arrangör om du har frågor.
OBS! Om du anmält dig tidigt, se till att ditt lag är komplett med 5 personer senast 1 månad innan evenemanget.
Hitta hit
Evenemangsområdet
Evenemangsområdet ligger vid Rocksjön i Knektaparken.
Du tar dig dit allra bäst till fots eller cykel.
Ta gärna buss eller tåg. Buss närmast evenemangsområdet stannar vid busshållplatsen Knektaparken, Se busstider här
Parkering för dig som måste ta bil finns det p-platser vid Asecs Köpcentrum. Antalet parkeringsplatser är begränsade och det finns risk för köer.
Tack på förhand för att du färdas så miljövänligt som möjligt!
Sponsorby
Besök gärna Vårrusets sponsorby innan loppet, evenemangsområdet öppnar kl.16.00.
Här träffar du våra sponsorer och partners för att ta del av roliga aktiviteter och erbjudanden.
Service
Omklädnad
Vi rekommenderar att du kommer ombytt till Vårruset.
Det finns ett område före start där du kan lämna dina överdragskläder eller väska och sedan hämta dessa efter målgång. Ta med en påse/väska att förvara överdragskläderna i. Skriv namn och startnummer på påsen/väskan med en vattenfast penna. Efter loppet återfås inlämnade värdesaker mot uppvisande av nummerlappen.
Kläder och värdesaker
Det finns möjlighet att lämna dina överdragskläder eller en väska och sedan hämta dem efter målgång. (förslag: Tag med en påse att förvara överdragskläderna i. Skriv namn och startnummer på påsen med en vattenfast penna. Efter loppet återfås inlämnade värdesaker mot uppvisande av nummerlappen.
Toaletter
Finns vid start, mål, evenemangsområde.
Hitta dina vänner
När det blir mycket folk på ett ställe kan det vara svårt att hitta sina kompisar, det är bra om ni redan innan loppet bestämmer en plats där ni kan träffas efter loppet.
Servering
Intill evenemangsområdet finns möjlighet att köpa lite wraps och dryck på Hasse på Sjökanten som ligger i riktning mot Asecs Köpcenter, intill den fina stranden vid Rocksjön.
Information
Har du frågor om Vårruset kan du i första hand titta på vårt kundforum Frågor & svar
Det går även bra att maila direkt till Vårruset Jönköping på kansli@ikhp.se.
På evenemangsdagen kan du få information i vårt info-tält som du hittar på evenemangsområdet.
Inför start
Nummerlappen
Nummerlappen ska bäras väl synligt på bröstet under hela loppet, annars kan du plockas av banan.
OBS! Medtag egna säkerhetsnålar.
Vid anmälan har du anmält dig till att delta i Tidtagning- eller Fun Run klassen.
• Tidtagning 5 km: Distansen för tidtagning är endast 5 km. Här får du din löptid registrerad, d.v.s tiden från passering av startlinjen till passering av mållinjen. Tidtagningen sker med hjälp av ett datachip som är fäst högst upp på en flik av nummerlappen. Riv ej bort denna flik. Resultaten i Tidtagningsklassen publiceras på varruset.se samma kväll.
• Fun Run 5 km och 2,5 km: Fun Run är utan tidtagning och här väljer du själv på plats om du ska springa 2,5 km eller 5 km. Alla deltagare i Fun Run klassen räknar själva ut sin sluttid, i målet kommer det att finns en stor digital klocka.
Uppvärmning
Instruktörer från STC står för uppvärmningen och börjar ca 20 min innan första start.
Vi kickstartar stämningen redan innan start med härlig musik, så kom i god tid och ladda upp med oss!
Starten
Starten går i Knektaparken i Jönköping, första start kl 18.30.
Vårruset har 5 antal startgrupper (ni väljer själv vilka startgrupper som ni har utav TIDTAGNING endast för deltagare med tidtagningsnummerlapp, SPRINGA, JOGGA, PROMENERA, 2,5 KM och BARNVAGNAR. 2,5 km startar i en separat grupp, och så gör även du som går med barnvagn.) som startar med 5 minuters.mellanrum. Bestäm gärna startgrupp innan du kommer till evenemanget. Vänligen följ funktionärernas anvisningar.
Ingångarna till de olika startfållorna markeras med skyltar.
Banan
Det finns kilometerskyltar och väganvisningsskyltar som visar hur banan går. Vi har många härliga funktionärer längs banan som visar vägen och hejar på. Det bjuds på musik, underhållning och vatten ute på banan.
Vår 2,5 km bana mäter drygt 2,5 km, Underlaget är asfalt, gräs och grus. OBS! Det är viktigt att se upp vid delningar. Följ skyltning 2,5 km.
Vår 5 km bana mäter knappt 5 km. Underlaget är asfalt, gräs och grus.
En allmän regel är att de som vill ta det lite lugnare ber vi hålla till höger på banan så att de som har mer bråttom kan springa om till vänster i en omkörningsfil.
Hundar är ej tillåtna.

Målgång och picknick
Målgång
Väl i mål så belönas du med medalj, målpåse och dryck! För att undvika köer vid målgången vädjar vi till alla som tagit sig i mål att fortsätta framåt, ut ur målfållan.
Prisutdelning
För de som kommit etta, tvåa och trea i tidtagningsklassen 5 km är det prisutdelning på scenen ca kl. 19.15 (ca 45 min efter första start)
Quiz
Alla deltagare som är på plats kan också vara med i Vårrusets Quiz med chans att vinna fina priser. Du hittar tävlingsformuläret i Vårruset-häftet som delas ut tillsammans med nummerlappen. Tänk på att ta med egen penna!
Picknick
Samtliga anmälda lag om 5 personer erhåller en picknickkasse, vilken hämtas ut i picknickutlämning på evenemangsområdet.
OBS: Picknicken kan endast hämtas upp med picknickbeviset som delas ut tillsammans med lagledarens nummerlapp.
Vårruset-initiativet
Med Vårruset-initiativet vill vi bidra till att ytterligare stärka kvinnors fysiska och psykiska hälsa. Därför skänker vi årligen en halv miljon kronor till en organisation eller ett projekt som jobbar mot samma mål. I år samarbetar vi med Tjejzonen, Sveriges största stödorganisation för tjejer. Genom att delta i Vårruset är du automatiskt med och bidrar. Du som har valt att donera extra pengar till Tjejzonen i din anmälan kommer att få en gul bakgrund på din nummerlapp. Det går också att visa sitt stöd genom att delta i Tjejzonens aktiviteter, eller swisha ett bidrag direkt på plats, i deras tält på evenemangsområdet. Tack för att du är med och gör skillnad!
Läs mer här: Vårruset-initiativet
Tänk på!
Vi är många som deltar i Vårruset, vilket är fantastiskt roligt! För att alla ska få en härlig upplevelse utan trängsel vid starten eller längs banan är det viktigt att vi visar hänsyn.
De som vill hålla ett högre tempo behöver kunna ta sig fram smidigt, så vi ber alla att följa Vårrusets enkla regler:
• Håll till höger om du går så att snabbare löpare enkelt kan passera.
• Spring om till vänster, gå till höger! Om du deltar med vänner, undvik att gå eller springa i bredd så att alla kan ta sig fram.
• Hundar är inte tillåtna under loppet.
• Ta med regnkläder om det ser ut att bli dåligt väder. Av säkerhetsskäl är paraplyer inte tillåtna.
• Barnvagnar och gångstavar? Då startar du i sista startgruppen.
Vi ser fram emot en härlig upplevelse tillsammans – varmt välkommen till Vårruset 2025!