DELTAGARINFORMATION STOCKHOLM 21 MAJ
NUMMERLAPPSUTDELNING
Nummerlappen
• Du som anmäler dig innan 2 maj får din nummerlapp utskickad till den adress du angav vid anmälan. Om du anmäler dig 3 maj eller senare så hämtar du ut din nummerlapp den 21 maj i nummerlappstältet på evenemangsområdet Frescatiängen från kl. 15.00. Förbered dig på att kan behöva stå i kö.
OBS! Har du inte fått din nummerlapp med posten gå till info-tältet på evenemangsområdet så hjälper vi dig där.
Du som har anmält dig efter 3 maj behöver ett startbevis för att hämta ut din nummerlapp. Den får du på email ca 1 v innan loppet, eller i bekräftelsen efter din anmälan gick igenom. Det räcker att du kan visa startbeviset i din telefon vid nummerlappsutdelningen.
• Har du anmält ett lag så får alla 5 deltagarna sina startbevis till sin egen mail. Om du vill hämta andras nummerlappar så behöver du kunna visa deras startbevis på telefonen eller printade.
Picknickbevis
OBS! Om du anmält dig tidigt, se till att ditt lag är komplett med 5 personer senast 1 månad innan evenemanget.
HITTA HIT
Evenemangsområdet ligger Frescatiängen vid Stockholms universitet.
Du tar dig dit allra bäst till fots eller cykel men det går att åka kommunalt till Universitetet.
Tunnelbana: Via tunnelbanans röda linje 13 och 14, där SL sätter in extratåg till Universitetet.
Buss: Buss 50, 540, och 670 går alla till Universitetet.
Pendeltåg: Pendeltåg 27, 28 och 29 från Stockholm Östra Station stannar vid Universitetet.
För er som tar cykeln finns det två cykelparkeringar på evenemangsområdet, se karta.
Parkering
Det finns ingen parkering på Vårruset. För dig som måste ta bilen finns det betalparkering
vid Universitetet och Bergiusvägen. Det är inte tillåtet att parkera på gräsytor utanför parkeringsplatserna.
Tack på förhand för att du färdas så miljövänligt som möjligt!
Sponsorby
Besök gärna Vårrusets sponsorby innan loppet, evenemangsområdet öppnar kl. 16.15.
Här träffar du våra sponsorer och partners för att ta del av roliga aktiviteter och erbjudanden.

SERVICE
Omklädning
Vi rekommenderar att du kommer ombytt till Vårruset.
För de som vill byta om/duscha så erbjuder vi omklädningsrum på Frescati Sports Center (Svante Arrhenius väg 4) till en självkostnad av 40 kr.
Klädinlämning
Du kan lämna dina överdragskläder/din väska i Klädinlämningen och sedan hämta dem efter målgång.
Nyhet: klisterlappar till klädinlämningen
I kuvertet som din nummerlapp skickas ut i så får du även en klisteretikett med ditt startnummer på, som du fäster på din väska/påse innan du går till klädinlämningen som är utomhus. Vid klädinlämningen finns flera skyltar uppsatta med nummerserier. Lämna in din väska vid den skylt som matchar ditt nummerserien för ditt startnummer. Efter loppet återfås inlämnade värdesaker mot uppvisande av din nummerlapp. Det finns ingen separat värdeinlämning utan allt lämnas in i klädinlämningen, medtag väska eller påse att lägga ev. värdesaker i.
Toaletter
Finns på evenemangsområdet i anslutning till målet.
Medicinsk service
Första Hjälpen finns i Första Hjälpen-tältet vid målgång. Behöver du intimskydd finns det att hämta i informationstältet.
Hitta dina vänner
När det blir mycket folk på ett ställe kan det vara svårt att hitta sina kompisar, det är bra om ni redan innan loppet bestämmer en plats där ni kan träffas efter loppet.
Café, servering
På evenemangsområdet finns flera olika caféer.
Kajsas café serverar hamburgare, korv m bröd, smörgås, kaffe m.m.
Information
Har du frågor om Vårruset kan du i första hand titta på vårt kundforum Frågor & svar
Det går även bra att maila direkt till Vårruset på info@varruset.se.
På evenemangsdagen kan du få information i vårt info-tält som du hittar på evenemangsområdet.
Fråga gärna våra Informatörer med rosa INFO-västar som finns på området.
INFÖR START
Nummerlappen
Nummerlappen ska bäras väl synligt på bröstet under hela loppet, annars kan du plockas av banan.
OBS! Medtag egna säkerhetsnålar.
Vid anmälan har du anmält dig till att delta i Tidtagning- eller Fun Run klassen.
• Tidtagning 5 km: Distansen för tidtagning är endast 5 km. Här får du din löptid registrerad, d.v.s tiden från passering av startlinjen till passering av mållinjen. Tidtagningen sker med hjälp av ett datachip som är fäst högst upp på en flik av nummerlappen. Riv ej bort denna flik. Resultaten i Tidtagningsklassen publiceras på varruset.se samma kväll.
• Fun Run 5 km och 2,5 km: Fun Run är utan tidtagning och här väljer du själv på plats om du ska springa 2,5 km eller 5 km. Alla nummerlappar har ett chip på sig, vänligen låt detta sitta kvar på nummerlappen under hela loppet. Alla deltagare i Fun Run klassen räknar själva ut sin sluttid, i målet kommer det att finns en stor digital klocka.
Uppvärmning
Instruktörer från Scandinavian Training Center- STC står för uppvärmningen och börjar ca 20 min innan första start.
Vi kickstartar stämningen redan innan start med härlig musik, så kom i god tid och ladda upp med oss!
Starten
Sker på Norra Fiskartorpsvägen, första start kl. 18.30.
Bestäm gärna startgrupp innan du kommer till evenemanget. Vänligen följ funktionärernas anvisningar.
Ingångarna till de olika startfållorna markeras med skyltar.
Vårruset har 8 startgrupper. Ingångarna till de olika startfållorna markeras med skyltar.
2,5 km startar i en separat grupp med rosa skyltning. Vänligen följ funktionärernas anvisningar.
Startgrupper
18.30 Tidtagning. Här startar de som tänker tävla och siktar på en tid under 25 minuter .
18.35 Tidtagning 2. Här startar de som siktar på en tid 30 minuter och snabbare.
18.45 Springa. Här startar de som räknar med att springa banan på 30 minuter.
18.50 Springa. Här startar de som räknar med att spring under 35 minuter.
18.55 Jogga. För alla som räknar med att jogga banan på under 40 minuter.
19.00 Jogga. För alla som räknar med att jogga banan på under 45 minuter
19.05 Promenad / Barnvagnar
19.10 2,5 km
Anledningen till att det finns olika startgrupper är för att alla deltagare ska få en så bra upplevelse av banan som möjligt. Försök att vara ärlig i ditt val av startgrupp. Om du är osäker vilken grupp du tillhör är det bättre att du ställer dig i en grupp med färre deltagare. Om du vill tävla om topplaceringar måste du starta i första startgruppen.
Rullstol
Om du deltar i rullstol, vänligen välj gruppen som startar 19.05.
Barnvagn
Kommer du att ta dig runt med barnvagn, starta i Promenad / Barnvagnsstartgruppen. Håll utkik efter ”Barnvagnsskylten”.
BANAN
Vårrusetbanan mäter knappt 5 km och underlaget är främst asfalt.
På vår 2,5 km bana är underlaget främst asfalt samt ett parti på en grusväg.
Det finns kilometerskyltar, hänvisningsskyltar samt många härliga funktionärer längs banan som visar vägen och hejar på. Det bjuds på musik, underhållning samt tre vätskestationer med vatten ute på banan.
OBS: En allmän regel är att de som vill ta det lite lugnare ber vi hålla till höger på banan så att de som har mer bråttom kan springa om till vänster i en omkörningsfil.
Hundar är ej tillåtna.

MÅLGÅNG & PICKNICK
Målgång
Väl i mål så belönas du med medalj, målpåse och dryck! För att undvika köer vid målgången vädjar vi till alla som tagit sig i mål att fortsätta framåt, ut ur målfållan.
Prisutdelning
För de som kommit etta, tvåa och trea i tidtagningsklassen 5 km är det prisutdelning på scenen ca kl 19.15.
Quiz
Alla deltagare som är på plats kan också vara med i Vårrusets Quiz med chans att vinna fina priser. Du hittar tävlingsformuläret i Vårruset-häftet som delas ut tillsammans med nummerlappen. Musikfrågorna spelas upp ca 40 min innan första start från scenen. Tänk på att ta med egen penna!
Picknick
Samtliga anmälda lag om 5 personer erhåller en picknickkasse, vilken hämtas ut i picknicktältet från 17.30 till 21.00 på evenemangsområdet.
OBS: Picknicken kan endast hämtas upp med picknickbeviset som skickas ut/delas ut tillsammans med lagledarens nummerlapp.
Sopsortering
Tillsammans med vår partner Sortera erbjuder vi sopsortering på evenemangsområdet. Vänligen släng ert skräp i rätt behållare. Varje behållare är markerad med vilket typ av material som får slängas i den. Tack på förhand för er insats för miljön!
Vårruset-initiativ
Med Vårruset-initiativet vill vi bidra till att ytterligare stärka kvinnors fysiska och psykiska hälsa. Därför skänker vi årligen en halv miljon kronor till en organisation eller ett projekt som jobbar mot samma mål. I år samarbetar vi med Tjejzonen, Sveriges största stödorganisation för tjejer. Genom att delta i Vårruset är du automatiskt med och bidrar. Du som har valt att donera extra pengar till Tjejzonen i din anmälan kommer att få en gul bakgrund på din nummerlapp. Det går också att visa sitt stöd genom att delta i Tjejzonens aktiviteter, eller swisha ett bidrag direkt på plats, i deras tält på evenemangsområdet. Tack för att du är med och gör skillnad!
Läs mer här
TÄNK PÅ!
Vi är många som deltar i Vårruset, vilket är fantastiskt roligt! För att alla ska få en härlig upplevelse utan trängsel vid starten eller längs banan är det viktigt att vi visar hänsyn.
De som vill hålla ett högre tempo behöver kunna ta sig fram smidigt, så vi ber alla att följa Vårrusets enkla regler:
• Håll till höger om du går så att snabbare löpare enkelt kan passera.
• Spring om till vänster, gå till höger! Om du deltar med vänner, undvik att gå eller springa i bredd så att alla kan ta sig fram.
• Hundar är inte tillåtna under loppet.
• Ta med regnkläder om det ser ut att bli dåligt väder. Av säkerhetsskäl är paraplyer inte tillåtna.
• Barnvagnar och gångstavar? Då startar du i sista startgruppen.
Vi ser fram emot en härlig upplevelse tillsammans – varmt välkommen till Vårruset 2025!