DELTAGARINFORMATION STOCKHOLM 22 MAJ
OBS! NY starttid i år, första start kl.18.30.
Kom och besök Tjejzonens tält på evenemangsområdet – vår viktiga samarbetspartner i Vårruset-initiativet! Tillsammans bryter vi mönstret och ser till att färre unga tjejer lider av psykisk ohälsa. Missa inte chansen att göra skillnad!
Nummerlappen
Nummerlappsutdelning
• Du som anmäler dig innan 1 maj får din nummerlapp utskickad till den adress du angav vid anmälan.
• Om du anmäler dig 1 maj eller senare så hämtar du ut din nummerlapp den 22 maj i nummerlappstältet på evenemangsområdet från kl 16.00. Ca 2 veckor innan evenemanget kommer du få ett startbevis utskickat på den email du anmälde dig med, som du behöver visa upp när du hämtar din nummerlapp. Det räcker att du kan visa startbeviset i din telefon. Kom i god tid då du kan behöva stå i kö vid nummerlappsutdelningen.
• Har du anmält ett lag och alla 5 anmälda har din email behöver du lämna startbeviset till alla i laget, eller hämta ut nummerlapparna till hela laget.
Hitta hit
Evenemangsområdet
Ligger på Frescatiängen, mellan Stockholms Universitet och Stora Skuggan på Norra Djurgården.
Cykelparkering
För er som tar cykeln finns det två cykelparkeringar på evenemangsområdet, se karta.
Resa kommunalt
Enklaste sättet att ta sig till evenemangsområdet är att åka kommunalt till Universitetet.
Tunnelbana: Via tunnelbanans röda linje 14, där SL sätter in extratåg till Universitetet. Reseplanering SL
Buss: Buss 50, 540, och 670 går alla till Universitetet. Reseplanering SL
Pendeltåg: Pendeltåg 27, 28 och 29 från Stockholm Östra Station stannar vid Universitetet.
Parkering
Det finns ingen parkering på Vårruset i år. För dig som måste ta bilen finns det betalparkering vid Universitetet och Bergiusvägen. Det är inte tillåtet att parkera på gräsytor utanför parkeringsplatserna.
Tack på förhand för att du färdas så miljövänligt som möjligt!
Service
Omklädnad
Vi rekommenderar att du kommer ombytt till Vårruset. För de som vill byta om/duscha så erbjuder vi omklädningsrum på Frescati Sports Center (Svante Arrhenius väg 4) till en självkostnad av 40 kr.
Kläder och värdesaker
Du kan lämna dina överdragskläder/din väska i Klädinlämningen och sedan hämta dem efter målgång. Tag med en påse att förvara överdragskläderna i. På plats fästs en klisteretikett på din väska/påse, och du får ett inlämningskvitto med samma nummer. Efter loppet återfås inlämnade värdesaker mot uppvisande av kvittot. Det finns ingen separat värdeinlämning utan allt lämnas in i klädinlämningen, medtag väska eller påse att lägga ev. värdesaker i.
Toaletter
Finns på evenemangsområdet i anslutning till målet.
Information
På evenemangsdagen kan du få information i vårt infotält som du hittar vid entrén på evenemangsområdet. Fråga gärna våra Informatörer med rosa INFO-västar som finns på området. Ifall du har glömt mensskydd så kan du hämta det i infotältet.
Inför Start
Nummerlappen
Nummerlappen ska bäras väl synligt på bröstet. OBS! Medtag egna säkerhetsnålar.
Vid anmälan har du anmält dig till att delta i Tidtagning- eller Fun Run klassen.
• Tidtagning 5 km: Distansen för tidtagning är endast 5 km. Här får du din löptid registrerad, d.v.s tiden från passering av startlinjen till passering av mållinjen. Tidtagningen sker med hjälp av ett datachip som är fäst högst upp på en flik av nummerlappen. Riv ej bort denna flik. Resultaten i Tidtagningsklassen publiceras på varruset.se samma kväll.
• Fun Run 5 km och 2,5 km: Fun Run är utan tidtagning och här väljer du själv på plats 2,5 km eller 5 km. Alla deltagare i Deltagare i Fun Run klassen räknar själva ut sin sluttid, i målet kommer det att finns en stor digital klocka.
Uppvärmning
Instruktörer från STC står för uppvärmningen och börjar ca 20 min innan första start.
Vi börjar redan lite tidigare att peppa inför starten med bra musik så se till att du är där i god tid!
Starten
Sker på Norra Fiskartorpsvägen, första start kl. 18.30.
Vårruset har 8 startgrupper som startar med 5 min mellanrum. Ingångarna till de olika startfållorna markeras med skyltar.
2,5 km startar i en separat grupp med rosa skyltning. Vänligen följ funktionärernas anvisningar.
Starttider:
18.30 Start Tidtagning
18.35 Start Tidtagning 2
18.40 Springa
18.45 Springa
18.55 Jogga
19.00 Jogga
19.05 Promenad/ Barnvagnar
19.10 Start 2,5 km
Anledningen till att det finns olika startgrupper är för att alla deltagare ska få en så bra upplevelse av banan som möjligt. Försök att vara ärlig i ditt val av startgrupp. Om du är osäker vilken grupp du tillhör är det bättre att du ställer dig i en grupp med färre deltagare.
Rullstol
Om du deltar i rullstol, vänligen välj sista startgruppen.
Barnvagnar
Kommer du att ta dig runt med barnvagn, starta i Barnvagnsstartgruppen som är den sista startgruppen. Håll utkik efter ”Barnvagnsskylten”.
Det är inte tillåtet att springa/promenera loppet med hund.
Banan
Vårrusetbanan mäter knappt 5 km och underlaget är asfalt, gräs och grus.
På vår drygt 2,5 km långa bana är underlaget främst asfalt samt lite gräs och grus. Det finns kilometerskyltar samt vägvisningsmarkeringar hur banan går. Vi har många härliga funktionärer längs banan som visar vägen och hejar på. Det bjuds på musik, underhållning samt två vätskestationer med vatten ute på banan.
OBS! De som vill ta det lite lugnare ber vi hålla till höger på banan så att de som har mer bråttom kan springa om till vänster i en omkörningsfil
Målgång & Picknick
Målgång
Väl i mål så belönas du med medalj, målpåse och dryck! För att undvika köer vid målgången vädjar vi till alla som tagit sig i mål att fortsätta framåt, ut ur målfållan.
Prisutdelning
För er som kommit etta, tvåa och trea i tidtagningsklassen 5 km är det prisutdelning på scenen ca kl 19.15
Quiz
Alla deltagare som är på plats kan också vara med i Vårrusets Quiz med chans att vinna fina priser. Du hittar tävlingsformuläret i Vårruset-häftet som delas ut tillsammans med nummerlappen. Tänk på att ta med egen penna!
Picknick
Samtliga lag om 5 personer erhåller en picknickpåse, vilken hämtas ut i picknicktältet på evenemangsområdet.
Lagledaren har en picknick-symbol tryckt på nummerlappen, denna ska visas upp och kryssas av för att erhålla en picknick. OBS: Picknicken kan endast hämtas upp med lagledarens nummerlapp.
Vårrusets Initiativ
I det nystartade Vårruset-initiativet samarbetar vi 2024 med Tjejzonen, Sveriges största stödorganisation för tjejer. Tillsammans med Vårrusets deltagare vill vi förbättra förutsättningarna för nästa generation tjejer att må bra genom att minska den psykiska ohälsan. Motion, rörelse och att skapa sammanhang är viktiga faktorer i strävan efter att få fler unga tjejer att må bättre.
Visa ditt stöd genom att delta i Tjejzonens aktivering i deras tält på evenemangsområdet.
Du som donerat extra vid anmälan har fått en gul sol tryckt på din nummerlapp. Som tack för ditt stöd kan du kostnadsfritt delta i Tjejzonens aktivering på plats. Om du ännu inte har donerat så går det bra att Swisha ett bidrag på plats.
Läs mer här
Tips
Vi är glädjande nog många som deltar i Vårruset. För att det inte ska bli köer vid starten eller längs banan är det viktigt att alla visar hänsyn.
De som vill hålla lite högre fart måste ha möjlighet att ta sig fram. För att allt ska fungera smidigt under loppet har Vårruset några enkla regler:
• Det är inte tillåtet att ha med sig hund under loppet.
• Tag med regnkläder om det ser ut att bli dåligt väder. På grund av skaderisk är det inte tillåtet att ha med sig paraply under loppet.
• Har du med dig barnvagn eller använder walkingstavar så måste du starta i den sista startgruppen.
• Om du går så håll till höger.
• Om du springer tillsammans med vänner, undvik att springa i bredd, så att snabbare löpare kan springa om till vänster.
Varmt välkomna till en mysig kväll med Vårruset 2024!