DELTAGARINFORMATION UPPSALA 16 MAJ
Nummerlappen
Nummerlappsutdelning
• Du som är anmäld hämtar din nummerlapp kl 16 – 18 måndag 13 maj eller onsdag 15 maj i USIF Arena.
• Du kommer att få ett startbevis utskickat på den email du anmälde dig med, som du behöver visa upp när du hämtar din nummerlapp. Det räcker att du kan visa startbeviset i din telefon.
• Har du anmält ett lag och alla 5 har din email behöver du lämna startbeviset till alla i laget, eller hämta ut nummerlapparna till hela laget.
• För att undvika köer och förseningar till start ber vi dig hämta din nummerlapp redan innan evenemangsdagen. Om detta inte är möjligt, så går det att hämta den på plats på evenemangsdagen kl 16-18 men förbered dig på att du kan behöver stå i kö. Samma tid gäller för efteranmälan.
Hitta hit
Evenemangsområdet
Evenemangsområdet ligger vid USIF Arena i Rosendal, Torgny Segerstedts Allé 2
Buss nr 3 och 11 tar dig från de centrala delarna till startområdet
Kom helst på cykel eller till fots, tack på förhand för att du färdas så miljövänligt som möjligt!
Parkering: för dig som måste ta bil finns det p-platser i bostadsområdet Norby. Följ skyltning och funktionärernas anvisningar. Arrangören ansvarar inte för att det finns P-plats på gångavstånd till alla.
Tack på förhand för att du färdas så miljövänligt som möjligt!
Service
Omklädnad
Vi rekommenderar att du kommer ombytt till Vårruset.
Viss möjlighet till ombyte finns på USIF Arena vid start- och målområdet.
Kläder och värdesaker
Det finns ett område där du före start kan lämna dina överdragskläder eller en väska och sedan hämta dem efter målgång. Tag med en påse att förvara överdragskläderna i. Skriv namn och startnummer på påsen med en vattenfast penna. Efter loppet återfås inlämnade värdesaker mot uppvisande av nummerlappen.
Toaletter
Finns vid start och mål, vid evenemangsområdet.
Återsamlingsskyltar
När det blir mycket folk på ett ställe kan det vara svårt att hitta sina kompisar, det är bra om ni redan innan loppet bestämmer en plats där ni kan träffas efter loppet.
Information
Har du frågor om Vårruset i Uppsala kan du i första hand titta på vårt kundforum
Det går även bra att maila till info@mantrasport.se
På evenemangsdagen kan du få information i vårt info-tält som du hittar på evenemangsområdet.
Inför Start
Nummerlappen
Nummerlappen ska bäras väl synligt på bröstet. OBS! Medtag egna säkerhetsnålar.
Vid anmälan har du anmält dig till att delta i Tidtagning- eller Fun Run klassen.
• Tidtagning 5 km: Distansen för tidtagning är endast 5 km. Här får du din löptid registrerad, d.v.s tiden från passering av startlinjen till passering av mållinjen. Tidtagningen sker med hjälp av ett datachip som är fäst högst upp på en flik av nummerlappen. Riv ej bort denna flik. Resultaten i Tidtagningsklassen publiceras på varruset.se samma kväll.
• Fun Run 5 km och 2,5 km: Fun Run är utan tidtagning och här väljer du själv på plats 2,5 km eller 5 km. Alla deltagare i Deltagare i Fun Run klassen räknar själva ut sin sluttid, i målet kommer det att finns en stor digital klocka.
Uppvärmning
Instruktörer från STC står för uppvärmningen och börjar ca 20 min innan första start.
Vi börjar redan lite tidigare att peppa inför starten med bra musik så se till att du är där i god tid!
Starten
Sker på området just utanför USIF Arena, första start kl 18.30
Vårruset har 3 startgrupper som startar med 3 minuters mellanrum.
2,5 km startar i en separat grupp. Vänligen följ funktionärernas anvisningar.
Ingångarna till de olika startfållorna markeras med skyltar.
Banan
Det finns kilometerskyltar och väganvisningsskyltar som visar hur banan går. Vi har många härliga funktionärer längs banan som visar vägen och hejar på. Det bjuds på musik, underhållning och vatten ute på banan.
Banorna är flacka och natursköna, mestadels med grusväg och stig som underlag, men lite asfalt i början och slutet.
Vår 2,5 km bana mäter drygt 2.5 km. Vår 5 km bana mäter drygt 5 km.
På kartan är 2,5 km den röda sträckningen och 5 km svart .
En allmän regel är att de som vill ta det lite lugnare ber vi hålla till höger på banan så att de som har mer bråttom kan springa om till vänster i en omkörningsfil.
Hundar är ej tillåtna
Målgång & Picknick
Målgång
Väl i mål så belönas du med medalj, målpåse och dryck! För att undvika köer vid målgången vädjar vi till alla som tagit sig i mål att fortsätta framåt, ut ur målfållan.
Prisutdelning
För er som kommit etta, tvåa och trea i tidtagningsklassen 5 km är det prisutdelning på scenen ca kl 19.15 (45 min efter första start).
Quiz
Alla deltagare som är på plats kan också vara med i Vårrusets Quiz med chans att vinna fina priser. Du hittar tävlingsformuläret i Vårruset-häftet som delas ut tillsammans med nummerlappen. Tänk på att ta med egen penna!
Picknick
Samtliga lag om 5 personer erhåller en picknickpåse, vilken hämtas ut i picknicktältet på evenemangsområdet.
Lagledaren har en picknick-symbol tryckt på nummerlappen, denna ska visas upp och kryssas av för att erhålla en picknick. OBS: Picknicken kan endast hämtas upp med lagledarens nummerlapp.
Vårrusets Initiativ
I det nystartade Vårruset-initiativet samarbetar vi 2024 med Tjejzonen, Sveriges största stödorganisation för tjejer. Tillsammans med Vårrusets deltagare vill vi förbättra förutsättningarna för nästa generation tjejer att må bra genom att minska den psykiska ohälsan. Motion, rörelse och att skapa sammanhang är viktiga faktorer i strävan efter att få fler unga tjejer att må bättre.
Visa ditt stöd genom att delta i Tjejzonens aktivering i deras tält på evenemangsområdet.
Du som donerat extra vid anmälan har fått en gul sol tryckt på din nummerlapp. Som tack för ditt stöd kan du kostnadsfritt delta i Tjejzonens aktivering på plats. Om du ännu inte har donerat så går det bra att Swisha ett bidrag på plats.
Läs mer här
Tips
Vi är glädjande nog många som deltar i Vårruset. För att det inte ska bli köer vid starten eller längs banan är det viktigt att alla visar hänsyn.
De som vill hålla lite högre fart måste ha möjlighet att ta sig fram. För att allt ska fungera smidigt under loppet har Vårruset några enkla regler:
• Det är inte tillåtet att ha med sig hund under loppet.
• Tag med regnkläder om det ser ut att bli dåligt väder. På grund av skaderisk är det inte tillåtet att ha med sig paraply under loppet.
• Har du med dig barnvagn eller använder walkingstavar så måste du starta i den sista startgruppen.
• Om du går så håll till höger.
• Om du springer tillsammans med vänner, undvik att springa i bredd, så att snabbare löpare kan springa om till vänster.
Varmt välkomna till en mysig kväll med Vårruset 2024!