DELTAGARINFORMATION MALMÖ 26 MAJ
Nummerlappsutdelning
Nummerlappsutdelning
• Du som är anmäld hämtar din nummerlapp på Intersport Mobilia
Fredag 23 maj 16-19
Lördag 24 maj 11-16
Söndag 25 maj 11-15.
Intersport bjuder på extra fina erbjudande för dig som hämtar din nummerlapp i deras butik.
• Du kommer att få ett startbevis utskickat på den email du anmälde dig med. Startbeviset skickas ut ca 2 veckor innan evenemanget.
Du behöver visa upp startbeviset när du hämtar din nummerlapp, det räcker att du kan visa startbeviset i din telefon.
• Har du anmält ett lag så får alla 5 deltagarna sina startbevis till sin egen mail. Om du vill hämta andras nummerlappar så behöver du kunna visa deras startbevis på telefonen eller printade.
• För att undvika köer och förseningar till start ber vi dig hämta din nummerlapp redan innan evenemangsdagen. Om inte möjligt, så öppnar nummerlappsutdelningen på evenemangsområdet
Måndag 26 maj 14.00, observera att den stänger 1 h innan start alltså 17.30 men förbered dig på att kan behöva stå i kö.
Picknickbevis
I samband med nummerlappsutdelningen delas picknickbeviset ut till den som står anmäld som lagledare. Detta bevis behövs på evenemangsdagen för att hämta ut er picknick. Kontakta din lokala arrangör om du har frågor.
OBS! Om du anmält dig tidigt, se till att ditt lag är komplett med 5 personer senast 1 månad innan evenemanget.
Hitta hit
Evenemangsområdet
Ligger i Pildamsparken-Tallriken (koordinater till platsen: 55.590200206207655, 12.988736626034791)
Du tar dig dit allra bäst till fots eller cykel men det går även att åka kollektivt med buss eller tåg. Använd Skånetrafiken för att planera din resa kollektivt.
Parkering för dig som måste ta bil finns det p-platser vid p-huset Triangeln. (koordinater till platsen: 55.5952261689214, 13.002498974431758)
Tack på förhand för att du färdas så miljövänligt som möjligt!
Sponsorby
Besök gärna Vårrusets sponsorby innan loppet, evenemangsområdet öppnar kl. 16.30
Här träffar du våra sponsorer och partners för att ta del av roliga aktiviteter och erbjudanden.
Service
Omklädnad
Vi rekommenderar att du kommer ombytt till Vårruset. Inga omklädningsmöjligheter finns på plats.
Kläder och värdesaker
Det finns ett område där du före start kan lämna dina överdragskläder eller en väska och sedan hämta dem efter målgång. Tag med en påse/väska att förvara överdragskläderna i. Vid nummerlappsutdelningen får du en etikett för väskan som fästes på din väska. Efter loppet återfås inlämnade väska mot uppvisande av nummerlappen.
Obs. Väskinlämningen är inte under tak så vid regn ta gärna en platspåse att ha din väska i.
Toaletter
Finns på evenemangsområdet på Tallriken i Pildammsparken.
Hitta dina vänner
När det blir mycket folk på ett ställe kan det vara svårt att hitta sina kompisar, det är bra om ni redan innan loppet bestämmer en plats där ni kan träffas efter loppet.
Café, servering
På evenemangsområdet finns Fogarolli som säljer kaffe och lättare fika.
Information
Har du frågor om Vårruset kan du i första hand titta på vårt kundforum Frågor & svar
Det går även bra att maila direkt till Vårruset Malmö info@runacademy.se
På evenemangsdagen kan du få information i vårt info-tält som du hittar på evenemangsområdet.
Inför Start
Nummerlappen
Nummerlappen ska bäras väl synligt på bröstet under hela loppet, annars kan du plockas av banan.
OBS! Medtag egna säkerhetsnålar.
Vid anmälan har du anmält dig till att delta i Tidtagning- eller Fun Run klassen.
• Tidtagning 5 km: Distansen för tidtagning är endast 5 km. Här får du din löptid registrerad, d.v.s tiden från passering av startlinjen till passering av mållinjen. Tidtagningen sker med hjälp av ett datachip som är fäst högst upp på en flik av nummerlappen. Riv ej bort denna flik. Resultaten i Tidtagningsklassen publiceras på varruset.se samma kväll.
• Fun Run 5 km och 2,5 km: Fun Run är utan tidtagning och här väljer du själv på plats om du ska springa 2,5 km eller 5 km. Alla deltagare i Fun Run klassen räknar själva ut sin sluttid, i målet kommer det att finns en stor digital klocka.
Uppvärmning
Instruktörer från STC står för uppvärmningen och börjar ca 20 min innan första start.
Vi kickstartar stämningen redan innan start med härlig musik, så kom i god tid och ladda upp med oss!
Starten
Starten går från Tallriken med första start kl 18.30
Vårruset har 5 startgrupper (tidtagning, springa, jogga, promenera/barnvagnar, 2.5km), som startar med 3 minuters mellanrum. Bestäm gärna startgrupp innan du kommer till evenemanget. Vänligen följ funktionärernas anvisningar.
Ingångarna till de olika startfållorna markeras med skyltar.
Banan
Det finns kilometerskyltar och väganvisningsskyltar som visar hur banan går. Vi har många härliga funktionärer längs banan som visar vägen och hejar på. Det bjuds på musik, underhållning och vatten ute på banan.
Banan går mestadels på hård grusstig i Pildammsparken. Det är en platt bana i vackra Pildammarna.
En allmän regel är att de som vill ta det lite lugnare ber vi hålla till höger på banan så att de som har mer bråttom kan springa om till vänster i en omkörningsfil.
Hundar är ej tillåtna.

Målgång & Picknick
Målgång
Väl i mål så belönas du med medalj, målpåse och dryck! För att undvika köer vid målgången vädjar vi till alla som tagit sig i mål att fortsätta framåt, ut ur målfållan.
Prisutdelning
För de som kommit etta, tvåa och trea i tidtagningsklassen 5 km är det prisutdelning på scenen cirka 19.15.
Quiz
Alla deltagare som är på plats kan också vara med i Vårrusets Quiz med chans att vinna fina priser. Du hittar tävlingsformuläret i Vårruset-häftet som delas ut tillsammans med nummerlappen. Tänk på att ta med egen penna!
Picknick
Samtliga anmälda lag om 5 personer erhåller en picknickkasse, vilken hämtas ut i picknicktältet på evenemangsområdet.
OBS: Picknicken kan endast hämtas upp med picknickbeviset som delas ut tillsammans med lagledarens nummerlapp
Vårruset-initiativ
Med Vårruset-initiativet vill vi bidra till att ytterligare stärka kvinnors fysiska och psykiska hälsa. Därför skänker vi årligen en halv miljon kronor till en organisation eller ett projekt som jobbar mot samma mål. I år samarbetar vi med Tjejzonen, Sveriges största stödorganisation för tjejer. Genom att delta i Vårruset är du automatiskt med och bidrar. Du som har valt att donera extra pengar till Tjejzonen i din anmälan kommer att få en gul bakgrund på din nummerlapp. Det går också att visa sitt stöd genom att delta i Tjejzonens aktiviteter, eller swisha ett bidrag direkt på plats, i deras tält på evenemangsområdet. Tack för att du är med och gör skillnad!
Läs mer här
Tänkt på!
Vi är många som deltar i Vårruset, vilket är fantastiskt roligt! För att alla ska få en härlig upplevelse utan trängsel vid starten eller längs banan är det viktigt att vi visar hänsyn.
De som vill hålla ett högre tempo behöver kunna ta sig fram smidigt, så vi ber alla att följa Vårrusets enkla regler:
• Håll till höger om du går så att snabbare löpare enkelt kan passera.
• Spring om till vänster, gå till höger! Om du deltar med vänner, undvik att gå eller springa i bredd så att alla kan ta sig fram.
• Hundar är inte tillåtna under loppet.
• Ta med regnkläder om det ser ut att bli dåligt väder. Av säkerhetsskäl är paraplyer inte tillåtna.
• Barnvagnar och gångstavar? Då startar du i sista startgruppen.
Vi ser fram emot en härlig upplevelse tillsammans – varmt välkommen till Vårruset 2025!