UPPSALA

MÅNDAG 5 JUNI KL.19.00

ANMÄLAN
Deltagarinformation

Sista datum för att anmäla ett lag till Vårruset Uppsala och bli garanterade picknick är den 23 maj.

VÅRRUSET KOMMER TILL UPPSALA!

DATUM: Måndag 5 juni. 
TID: 19.00
PLATS
: Loppet går på en fin bana i Stadsskogen. Start och mål Rosendal.
DISTANS: 2,5 km och 5 km

FUN RUN 2,5 KM eller 5 KM: Välj Fun Run om du inte vill springa på tid. Distansen väljer du på plats.
TIDTAGNING ENDAST 5 KM: Vill du få en officiell tid och hamna i resultatlistan väljer du detta alternativ.

Anmäl dig själv eller bilda ett lag med sex Vårruset-deltagare. I ett lag kan det ingå både löpare i olika distanser och tidtagning eller Fun Run (utan tidtagning). Är ni sex personer som bildar lag bjuder vi på picknick!

Förbered dig för en härlig kväll i rörelsens tecken. Spring, jogga eller promenera själv eller tillsammans med dina vänner, kollegor, släkt eller grannar. Vi utlovar en riktigt trevlig kväll med härlig stämning, fin gemenskap och rörelseglädje. Kom och Vårrusa med oss!

Anmäler du dig till ”Vårruset Digitalt” kan du inte ingå i ett lag och inte delta på något evenemang i Vårrusets turné, utan du springer när det passar dig och där du är.

ANMÄLAN

Beroende på när du anmäler dig under året så varierar priset. Du vinner på att anmäla dig tidigt.

Du kan välja att betala med kort, Swish eller faktura. För företag och organisationer kan du välja E-faktura.
 

Vi rekommenderar att deltagarna är minst 13 år (11 år tillsammans med målsman). För 2,5 km gäller 11 år (7 år tillsammans med målsman).

 

Genom att anmäla dig till loppet godkänner du Vårrusets allmänna villkor.
Anmälan är bindande. Anmälningsavgiften kan ej återbetalas om du tvingas lämna återbud.

ANMÄLAN
 

DELTAGARINFORMATION

Din nummerlapp
Hämtar du på våning 2 i receptionen i USIF Arena, Torgny Segerstedts Allé 2, följande tider
Fredag 2 juni kl 14-16
Lördag 3 juni kl 14-16
Söndag 4 juni kl 14-16
Samt på dagen för eventet måndag 5 juni från kl 17 om du har lång resväg. Kom i god tid före start.
Så tar du dig till och från Vårruset

Evenemangsområdet ligger vid USIF Arena i Rosendal, Torgny Segerstedts Allé 2

Buss nr 3 och nr11 tar dig från de centrala delarna till startområdetKom helst på cykel eller till fots, tack på förhand för att du färdas så miljövänligt som möjligt!

Parkering: för dig som måste ta bil finns det p-platser i bostadsområdet Norby. Följ skyltning och funktionärernas anvisningar. Arrangören ansvarar inte för att det finns P-plats på gångavstånd till alla.

Omklädning

Vi rekommenderar att du kommer ombytt till Vårruset. Viss möjlighet till ombyte finns på USIF Arena vid start- och målområdet.

Kläder och värdsaker

Det finns ett område där du före start kan lämna dina överdragskläder eller en väska och sedan hämta dem efter målgång. Tag med en påse att förvara överdragskläderna i. Skriv namn och startnummer på påsen med en vattenfast penna. Efter loppet återfås inlämnade värdesaker mot uppvisande av nummerlappen.

Toaletter

Finns vid start- och  målområdet. 


Återsamling

När det blir mycket folk på ett ställe kan det vara svårt att hitta sina kompisar. Det kommer inte att finnas skyltar för detta så bestäm gärna egna mötesplatser.


Information

Har du frågor om Vårruset i Uppsala kan du i första hand titta på vårt kundforum  Frågor & svar

Det går även bra att maila till info@mantrasport.se

På evenemangsdagen kan du få information i vårt info-tält som du hittar på evenemangsområdet.

Nummerlappen

Nummerlappen ska bäras väl synligt på bröstet. OBS! Medtag egna säkerhetsnålar.

Vid anmälan har du valt att delta i fun run 2,5 km eller 5 km.  Det är endast 5 km som har tidtagning, de som anmält sig till den klassen har röda bokstäver/siffror på nummerlappen.

Alla deltagare i Tidtagningsklassen 5 km får sin verkliga löptid registrerad, d.v.s tiden från passering av startlinjen till passering av mållinjen. Tidtagningen sker med hjälp av ett datachip som är fäst högst upp på en flik av nummerlappen. Riv ej bort denna flik. Resultaten i Tidtagningsklassen publiceras på varruset.se samma kväll. Deltagare i Fun Run klassen får själv räkna ut sin sluttid, i målet kommer det att finns en stor digital klocka.

Uppvärmning

Instruktörer från STC står för uppvärmningen och börjar ca 20 min innan första start.

Vi börjar redan lite tidigare att peppa inför starten med bra musik så se till att du är där i god tid!


Starten

Nyhet! Du som har anmält dig till Fun Run väljer om du vill springa 2,5 eller 5 km på plats.
Starten sker vid startområdet, första start kl 19.00.
Vårruset har 2 startgrupper som startar med 5 eller 10 min mellanrum.
2,5 km startar i en separat grupp. Vänligen följ funktionärernas anvisningar.
Ingångarna till de olika startfållorna markeras med skyltar.

 

Det finns kilometerskyltar, väganvisningsmarkeringar som visar hur banan går. Vi har många härliga funktionärer längs banan som visar vägen och hejar på. Det bjuds på musik, underhållning och vätska ute på banan.

Vår 2,5 km bana mäter drygt 2.7 km Underlaget är stig, asfalt och grus. 
5 km bana mäter ca 5.0 km
Underlaget är stig, grus och asfalt. Banan är platt och snabb.

En allmän regel är att de som vill ta det lite lugnare ber vi hålla till höger på banan så att de som har mer bråttom kan springa om till vänster i en omkörningsfil.

Målgång

Väl i mål så belönas du med medalj, målpåse och dryck! För att undvika köer vid målgången vädjar vi till alla som tagit sig i mål att fortsätta framåt, ut ur målfållan.


Prisutdelning

För de som kommit etta, tvåa och trea i tidtagningsklassen 5 km är det prisutdelning på scenen ca kl 19.45.( 45 min efter första start)  Alla deltagare kan också vara med i Vårrusets Quiz med chans att vinna fina priser.


Picknick

Samtliga lag om 6 personer erhåller en picknickpåse, vilken hämtas ut i picknicktältet på evenemangsområdet.
Lagledaren visar upp det picknickbevis som finns på nummerlappen. OBS: Picknicken kan endast hämtas upp med detta picknickbevis i original, kopior accepteras ej.

För att det inte ska bli stockningar vid starten eller längs banan är det viktigt att alla visar hänsyn.
De som vill hålla lite högre fart måste ha möjlighet att ta sig fram. För att allt ska fungera smidigt under loppet har Vårruset några enkla regler:

  • Det är inte tillåtet att ha med sig hund under loppet.
  • Tag med regnkläder om det ser ut att bli dåligt väder. På grund av skaderisk är det inte tillåtet att ha med sig paraply under loppet.
  • Har du med dig barnvagn eller använder walking­stavar så måste du starta i den sista start­gruppen.
  • Om du går så håll till höger.
  • Om du springer tillsammans med vänner, undvik att springa i bredd, så att snabbare löpare kan springa om till vänster.
Varmt välkomna till en mysig kväll med Vårruset 2023!

ARANGÖRSKLUBB

IF Mantra sport
Tel: 070-234 11 88
Adress: Vårruset, IF Mantra Sport, Norbyvägen 46 G, 752 39 Uppsala
E-post: info@mantrasport.se

STARTLISTA

BANAN

AFFISCHER

Värva och peppa dina kollegor eller vänner till ditt Vårruset-lag!

Dessa två affischer kan du ladda ner och sätta upp på jobbet, lägga upp på intranätet, tipsa om i er träningsgrupp eller skicka till dina vänner.

  1. Fyll i dina uppgifter som lagledare
  2. Skicka den sen till dina vänner eller kollegor. Be dem fylla i sina uppgifter och skicka tillbaka till dig.
  3. När ditt lag är klart kan du som lagledare anmäla er till Vårruset här. 

SPONSORER

PARTNERS

LEVERANTÖR

Ett evenemang av Marathongruppen med friidrottsklubbarna
Hässelby SK och Spårvägens FK i samarbete med idrottsklubbar från hela landet:
Falu IK, Gefle IF, IF Göta Karlstad, IS Göta, IKHP, Halmstad OK, IF Mantra Sport, Hässelby SK, Högby IF Friidrott, Malmö AI, Spårvägens FK, Studentidrotten Luleå, Sundsvall OK, Tjavle OK, Trångsvikens IF,
Umeå OK, IK Vikingen, Vänersborgs SK, Västerås FK, IFK Växjö och KFUM Örebro Friidrott.
Eventuellt övedrskott går 100% tillbaka till idrotten.
info@varruset.se
Vårruset, Box 15124, 167 15 Bromma
#vårruset
Tillhandahållare av denna webbplats: 
Marathongruppen i Stockholm AB

Marathongruppen

Youtube
Vimeo
Google Maps