DELTAGARINFORMATION GÖTEBORG 28 MAJ
Nummerlappen
Nummerlappsutdelning•
• Nummerlappen hämtas inne i Friidrottens Hus Mikael Ljungbergs väg 10, Entré A.
Åker du kollektivt kliv av vid: Hållplats Marklandsgatan
GPS: Friidrottens Hus
Öppettider IK Vikingen, Friidrottens Hus:
Torsdag 23 maj: 11-13 och 16-19
Fredag 24 maj: 11-13 och 16-19
Lördag 25 maj: 10-14
Söndag 26 maj: 10-14
Måndag 27 maj: 11-16
• För att undvika köer på evenemangsområdet den 28 maj så hoppas vi att du hämtar din nummerlapp i Friidrottens Hus.
Har du ingen möjlighet att hämta i förväg, går det att hämta nummerlappen på evenemangsområdet iSlottsskogen på evenemangsområdet, tisdag 28 maj kl. 14.00-18.00, men förbered dig på att du kan behöva stå i kö.
Hitta hit
Evenemangsområdet
Evenemangsområdet ligger i Slottsskogen nedanför Björngårdsvillan. Om du inte har möjlighet att ta dig till Slottsskogen gående eller med cykel så är det väldigt enkelt att ta sig dit med spårvagn eller buss. Använd tex. hållplatserna Botaniska Trädgården, Linnéplatsen, Högsbogatan eller Majvallen.
Du kan söka din resa på vasttrafik.se. Tack på förhand för att du färdas så miljövänligt som möjligt!
Parkering för dig som måste ta bil finns vid Dalens IP, Slottsskogsvallen eller vid Slottsskogen/Margretebergsmotet, dock är antalet parkeringsplatser begränsade och med avgift så se till att efter bästa förmåga samåka till Vårruset. Var ute i god tid för att slippa sitta i bilkö eller leta parkeringsplats när din starttid närmar sig. Rådande parkeringsbestämmelser gäller.
Service
Omklädnad
Vi rekommenderar att du kommer ombytt till Vårruset. Det finns inga omklädningsrum på plats.
Kläder och värdesaker
Det finns ett område på evenemangsområdet där du före start kan lämna dina överdragskläder eller en väska och sedan hämta dem efter målgång. Tag med en påse att förvara överdragskläderna i. Skriv namn och startnummer på påsen med en vattenfast penna. Vi ansvarar inte för borttappade kläder. Efter loppet återfås inlämnade värdesaker mot uppvisande av nummerlappen.
Toaletter
Finns i anslutning till evenemangsområdet.
Återsamlingsskyltar
När det blir mycket folk på ett ställe kan det vara svårt att hitta sina kompisar. Det är bra om ni redan innan loppet bestämmer en plats där ni kan träffas efter loppet.
Information
Har du frågor om Vårruset i Göteborg kan du i första hand titta på vårt kundforum Frågor & svar
Det går även bra att maila till vikingen@ullevi.nu. På evenemangsdagen kan du få information i vårt info-tält som du hittar på evenemangsområdet.
Inför Start
Nummerlappen
Nummerlappen ska bäras väl synligt på bröstet. OBS! Medtag egna säkerhetsnålar.
Vid anmälan har du valt att delta i Fun Run 2,5 km eller 5 km eller tidtagning 5 km eller 10 km.
Alla deltagare i Tidtagningsklassen 5 km eller 10 km får sin verkliga löptid registrerad, d.v.s tiden från passering av startlinjen till passering av mållinjen. Tidtagningen sker med hjälp av ett datachip som är fäst högst upp på en flik av nummerlappen. Riv ej bort denna flik. Resultaten i Tidtagningsklassen publiceras på varruset.se samma kväll. Deltagare i Fun Run klassen kan själv räkna ut sin sluttid, i målet kommer det att finns en stor digital klocka.
Uppvärmning
Instruktörer från STC står för uppvärmningen och börjar ca 20 min innan första start.
Vi börjar redan lite tidigare att peppa inför starten med bra musik så se till att du är där i god tid!
Starten
Starten sker på asfaltsvägen, tvärs över fältet från Björngårdsvillan i Slottsskogen. Försök att vara ärlig i ditt val av startgrupp. Om du är osäker vilken grupp du tillhör är det bättre att du ställer dig i en grupp med färre deltagare. Det blir då mindre trångt och trevligare för alla. De två första startgrupperna är reserverade för deltagare som är anmälda i Tidtagningsklassen. Du som inte är säker att du orkar springa hela tiden rekommenderas att starta i en senare startgrupp. 2,5 km startar i en separat grupp.
Vänligen följ funktionärernas anvisningar. Ingångarna till de olika startfållorna markeras med skyltar.
STARTINFO
Tidtagning 10 km: Start kl. 18.00.
Tidtagning 5 km: Start kl. 18.30.
Fun Run 5 km: Fun Run kommer att starta 5 min efter sista tidtagningsgruppen ca 18.45. För dig som tänkt gå med barnvagn eller walkingstavar 5 km så hänvisas du till den sista startgruppen.
Fun Run 2.5 km: 2.5 km kommer starta 5 min efter sista Fun Run 5 km ca 19.00. För dig som tänkt gå med barnvagn eller walkingstavar är det här ett bra alternativ.
Banan
Vår lummiga vårfina Vårrusetbana finns numera i tre distanser, 2.5 km, 5 km och 10 km. Underlaget är asfalt och gräs. Det finns kilometerskyltar och väganvisningsmarkeringar som visar hur banan går. Vi har många härliga funktionärer längs banan som visar vägen och hejar på. Det bjuds på musik, underhållning och vätska ute på banan. För dig som springer 10 km kommer det att vara två varv på 5 km banan och ni kommer bli guidade vid varvning av både skyltar och funktionärer.
En allmän regel är att de som vill ta det lite lugnare ber vi hålla till höger på banan så att de som har mer bråttom kan springa om till vänster i en omkörningsfil.
Hundar är ej tillåtna.
Målgång & Picknick
Målgång
Väl i mål så belönas du med medalj, mål påse och dryck! För att undvika köer vid målgången vädjar vi till alla som tagit sig i mål att fortsätta framåt, ut ur målfållan.
Prisutdelning
För de som kommit etta, tvåa och trea i tidtagningsklassen 10 km och 5 km är det prisutdelning på scenen ca kl 19.30.
Quiz
Alla deltagare som är på plats kan också vara med i Vårrusets Quiz med chans att vinna fina priser. Du hittar tävlingsformuläret i Vårruset-häftet som delas ut tillsammans med nummerlappen. Tänk på att ta med egen penna!
Picknick
Samtliga lag om 5 personer erhåller en picknickpåse, vilken hämtas ut i picknicktältet på evenemangsområdet.
Lagledaren har en picknick-symbol tryckt på nummerlappen, denna ska visas upp och kryssas av för att erhålla en picknick. OBS: Picknicken kan endast hämtas upp med lagledarens nummerlapp.
Hjälp oss hålla Slottsskogen ren och sortera eventuellt avfall efter loppet. Vi ber att hjälpas åt och sortera eventuellt avfall vid våra sorteringsstationer som kommers finnas runtomkring evenemangsområdet. Det kommer i varje picknickkasse i år medfölja en speciell kasse för eventuellt matavfall.
Vårrusets Initiativ
I det nystartade Vårruset-initiativet samarbetar vi 2024 med Tjejzonen, Sveriges största stödorganisation för tjejer. Tillsammans med Vårrusets deltagare vill vi förbättra förutsättningarna för nästa generation tjejer att må bra genom att minska den psykiska ohälsan. Motion, rörelse och att skapa sammanhang är viktiga faktorer i strävan efter att få fler unga tjejer att må bättre.
Visa ditt stöd genom att delta i Tjejzonens aktivering i deras tält på evenemangsområdet.
Du som donerat extra vid anmälan har fått en gul sol tryckt på din nummerlapp. Som tack för ditt stöd kan du kostnadsfritt delta i Tjejzonens aktivering på plats. Om du ännu inte har donerat så går det bra att Swisha ett bidrag på plats.
Läs mer här
Tips
Vi är glädjande nog många som deltar i Vårruset. För att det inte ska bli köer vid starten eller längs banan är det viktigt att alla visar hänsyn.
De som vill hålla lite högre fart måste ha möjlighet att ta sig fram. För att allt ska fungera smidigt under loppet har Vårruset några enkla regler:
• Det är inte tillåtet att ha med sig hund under loppet.
• Tag med regnkläder om det ser ut att bli dåligt väder. På grund av skaderisk är det inte tillåtet att ha med sig paraply under loppet.
• Har du med dig barnvagn eller använder walkingstavar så måste du starta i den sista startgruppen.
• Om du går så håll till höger.
• Om du springer tillsammans med vänner, undvik att springa i bredd, så att snabbare löpare kan springa om till vänster.
Varmt välkomna till en mysig kväll med Vårruset 2024!