DELTAGARINFORMATION FALUN 21 MAJ
NUMMERLAPPSUTDELNING
Nummerlappen
• Du som är anmäld kan hämta din nummerlapp på Intersport i Falun på följande tider:
Fredag 16 maj kl 16-18, lördag den 17 maj kl 12-14 samt måndag 19 maj kl 17-19.
• Du kommer att få ett startbevis utskickat på den email du anmälde dig med, som du behöver visa upp när du hämtar din nummerlapp. Startbeviset skickas ut ca 2 veckor innan evenemanget. Det räcker att du kan visa startbeviset i din telefon.
• Har du anmält ett lag så får alla 5 deltagarna sina startbevis till sin egen mail. Om du vill hämta andras nummerlappar så behöver du kunna visa deras startbevis på telefonen eller printade.
• För att undvika köer och förseningar till start ber vi dig hämta din nummerlapp redan innan evenemangsdagen. Om inte möjligt, så går det att hämta den på plats på evenemangsdagen från kl 12.00 men förbered dig på att du kan behöver stå i kö.
Picknickbevis
I samband med nummerlappsutdelningen delas picknickbeviset ut till den som står anmäld som lagledare. Detta bevis behövs på evenemangsdagen för att hämta ut er picknick. Kontakta din lokala arrangör om du har frågor.
OBS! Om du anmält dig tidigt, se till att ditt lag är komplett med 5 personer senast 1 månad innan evenemanget.
HITTA HIT
Med tanke på miljön vill vi att alla deltagare som kan ta sig upp till Lugnet via en promenad eller med cykel gör det. En perfekt uppvärmning inför loppet. För er som tar cykeln så finns cykelparkering på båda sidor om Lugnetgymnasiet, i närheten av evenemangsområdet samt vid bandyplanen och utanför Visitor center.
Parkering
För dig som måste ta bil finns avgiftsfri parkering vid ishallen. OBS! Parkeringen är obemannad och rådande parkeringsbestämmelser gäller. Tänk på att vara ute i god tid annars finns det risk att du kommer att sitta i bilkö istället för att springa.
Tack på förhand för att du färdas så miljövänligt som möjligt!
Evenemangsområdet
Besök gärna Vårrusets sponsorby innan loppet, evenemangsområdet öppnar kl. 17.00.
Här träffar du våra sponsorer och partners för att ta del av roliga aktiviteter och erbjudanden.
SERVICE
Omklädnad
Vi rekommenderar att du kommer ombytt till Vårruset. Omklädningsmöjligheter finns vid bandyplan intill start- och målområdet.
Kläder och värdesaker
I förrådet vid start- och målområdet kan du lämna dina överdragskläder och sedan hämta dem efter målgång. Tag med en påse att förvara överdragskläderna i. Skriv namn och startnummer på påsen med en vattenfast tuschpenna. Du kan även lämna in nycklar och plånböcker i en speciell värdesaksinlämning på startområdet. Efter loppet återfås inlämnade värdesaker mot uppvisande av nummerlappen.
Toaletter
Finns vid start- och målområdet samt i stora sporthallen. Använd dem, ej naturen.
Återsamling
När det blir mycket folk på ett ställe kan det vara svårt att hitta sina kompisar, det är bra om ni redan innan loppet bestämmer en plats där ni kan träffas efter loppet.
Information
Har du frågor om Vårruset i Falun kan du i första hand titta på vårt kundforum Frågor & svar
Det går även bra att maila till faluik@telia.com
På evenemangsdagen kan du få information i vårt info-tält som du hittar på evenemangsområdet.
INFÖR START
Nummerlappen
Nummerlappen ska bäras väl synligt på bröstet. OBS! Medtag egna säkerhetsnålar.
Vid anmälan har du anmält dig till att delta i Tidtagning- eller Fun Run klassen.
• Tidtagning 5 km: Distansen för tidtagning är endast 5 km. Här får du din löptid registrerad, d.v.s tiden från passering av startlinjen till passering av mållinjen. Tidtagningen sker med hjälp av ett datachip som är fäst högst upp på en flik av nummerlappen. Riv ej bort denna flik. Resultaten i Tidtagningsklassen publiceras på varruset.se samma kväll.
• Fun Run 5 km och 2,5 km: Fun Run är utan tidtagning och här väljer du själv på plats 2,5 km eller 5 km. Alla deltagare i Deltagare i Fun Run klassen räknar själva ut sin sluttid, i målet kommer det att finns en stor digital klocka.
Uppvärmning
Instruktörer från Friskis & Svettis står för uppvärmningen och börjar ca 20 min innan första start.
Vi börjar redan lite tidigare att peppa inför starten med bra musik så se till att du är där i god tid!
Starten
Sker på Lugnets friidrottsarena, första start kl 18.30.
Vårruset har 3 startgrupper som startar med 5 eller 10 min mellanrum.
2,5 km startar i en separat grupp. Vänligen följ funktionärernas anvisningar.
Ingångarna till de olika startfållorna markeras med skyltar.
BANAN
Det finns kilometerskyltar och väganvisningsskyltar som visar hur banan går. Vi har många härliga funktionärer längs banan som visar vägen och hejar på. Det bjuds på musik, underhållning och vatten ute på banan.
Vår 5 km bana är lättlöpt med blandat underlag av gräs, asfalt och grus.
Vår 2,5 km bana går till större delen in i 5 km banan men håller sig inom Lugnetområdet.
En allmän regel är att de som vill ta det lite lugnare ber vi hålla till höger på banan så att de som har mer bråttom kan springa om till vänster i en omkörningsfil.
Hundar är ej tillåtna.

MÅLGÅNG OCH PICKNICK
Målgång
Väl i mål så belönas du med medalj, målpåse och dryck! För att undvika köer vid målgången vädjar vi till alla som tagit sig i mål att fortsätta framåt, ut ur målfållan.
Prisutdelning
För de som kommit etta, tvåa och trea i tidtagningsklassen 5 km är det prisutdelning på scenen ca kl 19.15. (45 min efter första start)
Quiz
Alla deltagare som är på plats kan också vara med i Vårrusets Quiz med chans att vinna fina priser. Du hittar tävlingsformuläret i Vårruset-häftet som delas ut tillsammans med nummerlappen.
Tänk på att ta med egen penna!
Picknick
Samtliga lag om 5 personer erhåller en picknickpåse, vilken hämtas ut i picknicktältet på evenemangsområdet.
Lagledaren har en picknick-symbol tryckt på nummerlappen, denna ska visas upp och kryssas av för att erhålla en picknick. OBS: Picknicken kan endast hämtas upp med lagledarens nummerlapp.
VÅRRUSET INITIATIVET
Med Vårruset-initiativet vill vi bidra till att ytterligare stärka kvinnors fysiska och psykiska hälsa. Därför skänker vi årligen en halv miljon kronor till en organisation eller ett projekt som jobbar mot samma mål. I år samarbetar vi med Tjejzonen, Sveriges största stödorganisation för tjejer. Genom att delta i Vårruset är du automatiskt med och bidrar.
Du som har valt att donera extra pengar till Tjejzonen i din anmälan kommer att få en gul bakgrund på din nummerlapp. Det går också att visa sitt stöd genom att delta i Tjejzonens aktiviteter, eller swisha ett bidrag direkt på plats, i deras tält på evenemangsområdet. Tack för att du är med och gör skillnad!
Läs mer här: Vårruset-initiativet
TÄNK PÅ!
Vi är många som deltar i Vårruset, vilket är fantastiskt roligt! För att alla ska få en härlig upplevelse utan trängsel vid starten eller längs banan är det viktigt att vi visar hänsyn.
De som vill hålla lite högre fart måste ha möjlighet att ta sig fram. För att allt ska fungera smidigt under loppet har Vårruset några enkla regler:
• Det är inte tillåtet att ha med sig hund under loppet.
• Tag med regnkläder om det ser ut att bli dåligt väder. På grund av skaderisk är det inte tillåtet att ha med sig paraply under loppet.
• Har du med dig barnvagn eller använder walkingstavar så måste du starta i den sista startgruppen.
• Om du går så håll till höger.
• Om du springer tillsammans med vänner, undvik att springa i bredd, så att snabbare löpare kan springa om till vänster.
Vi ser fram emot en härlig upplevelse tillsammans – varmt välkommen till Vårruset 2025!
