Vårrusets huvudsponsor Coop har jobbat länge med att kombinera mat, hälsa och hållbarhet. Som Vårruset deltagare har du säkert märkt av det allt mer gröna tänket i allt från recepttips till den härliga picknick alla grupper med 6 deltagare bjuds på.
– Hållbarhet är kärnan i vår verksamhet. Vi har jobbat mycket med dessa frågor och var tidigt ute med ett hållbart sortiment. Hållbarhet är ett ord som genomsyrar Coop och som styr alla våra prioriteringar, säger Marie Wedin, marknadschef på Coop.

På vilket sätt kommer det gröna eller det mer vegetariska tänket in här?
– Det finns ett starkt samband mellan hälsa och hållbarhet. Om du lever och äter hälsosamt så lever du även mer hållbart och vice versa. Att äta mer vegetabiliska råvaror är att ett sätt att äta mer hälsosamt och Coop har länge erbjudit bra vegetariska produkter för dem som vill äta mindre kött.

Coop satsar extra på Änglamark, bland annat genom nya förpackningar och ett utvecklat sortiment. Vad står Änglamark för?
– Änglamark är Sveriges grönaste varumärke – ett varumärke vi är oerhört stolta över. Änglamark har funnits sedan 1991 men ligger just nu mer i tiden än någonsin. Vi blir mer och mer medvetna konsumenter som vill leva ett hållbart liv. Då är Änglamark alltid ett enkelt val – du får en hållbar produkt du kan lita på, som är ekologisk, miljömärkt, framtagen under justa arbetsvillkor och utan konstiga tillsatser. Noga utvalt. Klokt bortvalt.

Det finns mycket annat att göra för hållbarhet än att äta grönt?
– Absolut, matsvinn är ett exempel på en fråga som är viktig ur ett hållbarhetsperspektiv. Vi uppmuntrar t ex våra kunder att använda sina sinnen; lukt och smak, istället för att lita blint på bäst-före-datum – ofta är maten okej långt efter datumen.

– Transporter är ett annat viktigt område – en så stor andel som 30 procent av Coops transporter till butik går på tåg, det är vi ensamma om i branschen.

Hur ser du på ert samarbete med Vårruset
– Jag tycker att Vårruset är en så härlig och energifylld tillställning. Jag har deltagit tidigare och kommer absolut vara med och springa i år också. Kopplingen är klockren med hälsa och hållbarhet i fokus. Det är en av anledningarna till vår vegetariska picknick – vi vill uppmuntra och inspirera människor att testa mer vegetariskt.

Bra tips till ett grönare liv

  • Ät 500 g frukt och grönt per dag. Bara 2 av 10 svenska klarar det idag. 500 g är ett päron, äpple, kiwi, en stor näve grönt och en morot.
  • Byt ut en eller två rätter i veckan till vego.
  • Ät mer fisk.
  • Ät kött om du vill det, men se det som ett tillbehör. Låt grönsakerna vara huvudrätten.
  • Blanda ut köttet i till exempel köttfärssåsen mot annat som rotfrukter eller linser.
  • Bjud barnen på grönsaksstavar innan maten – när de är hungriga slinker det ner.

Coop gör Vårruset roligare och nyttigare

Coop är för femte året huvudsponsor för Vårruset som är Nordens största löparserie.
– Vårt sponsorskap kommer att bli nyttigt, roligt och inspirerande, säger Annika Runström från Coop.

– Vi vill inspirera våra medlemmar, kunder och medarbetare till en hälsosammare livsstil där mat och motion är en naturlig del. Därför är vi mycket glada över att vara huvudsponsor för Vårruset.

Samarbetet mellan Coop och Vårruset kommer att synas i gemensamma kanaler och i Coops butiker runt om i landet under våren.

Coop kommer också att genomföra olika aktiviteter i samband med de Vårruset-lopp som arrangeras i 20 städer från Malmö i söder till Luleå i norr.

– Vi är mycket stolta över att ha ett samarbete med ett så stort och omtyckt företag som Coop. Vårruset har ända sedan starten, förutom festen och glädjen, stått för hälsa och god livshållning, säger Axel Lönnqvist från Vårruset. Med Coop som partner kommer vi kunna ge en ännu bättre hälsoupplevelse för våra deltagare.

Youtube
Vimeo
Google Maps